تبیان، دستیار زندگی
رییس جمهور در اولین نشست خبری خود در سال جاری بر این نكته كه همه مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سرعت دستخوش تحولات است، تاكید كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدی‌نژاد: نوسانات اخیر ارز موقتی است

برخی در داخل همان سخن بیرونی‌ها را تكرار می‌كنند


رییس جمهور در اولین نشست خبری خود در سال جاری بر این نكته كه همه مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سرعت دستخوش تحولات است، تاكید كرد.

احمدی نژاد

برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ باید گام‌های بزرگ برداشت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری دیروز خود با رسانه‌های داخلی و خارجی كه در سالن شهید بهشتی ریاست جمهوری در حال برگزاری است، با اشاره به شرایط امروز ایران و جهان، گفت: جهان در آستانه تحولات بزرگی است. جامعه بشری آماده ورود به دوره جدیدی می‌شود و همه مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سرعت دستخوش تحولات است.

وی افزود: نقش ملت ایران در مدیریت این تحولات و برقراری نظم انسانی آینده بسیار موثر است.در طول چند هزار سال راه و آرمان ایران، راه پاكی و تكیه بر عدالت، عشق و محبت بوده است و ملت ما بر این اصول تاكید داشته و به دنبال عزت و پیشرفت برای همه بوده است. البته برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ باید گام‌های بزرگ برداشته شود.

رییس جمهور خاطرنشان كرد: ما برای پیشرفت باید بر ارزش‌های ذاتی ملت خود تكیه كنیم. خوشبختانه سرعت حركت ملت ایران به سمت قله‌ها بسیار زیاد است و هر روز اخباری از پیشرفت‌ها در زمینه‌های مختلف منتشر می‌شود. باید به سمتی برویم كه خبری از محرومیت، فقر، تبعیض و تحقیر نباشد.

رییس جمهور با بیان این‌كه در روزهای اخیر دو اتفاق مهم در كشورمان روی داد گفت: نخست برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها كه در نوع خود بی‌سابقه بود. 120 كشور برای تغییر نظم جهان حضور داشتند و وفاقی ایجاد شده و ادبیات جدیدی تولید شد كه از این به بعد یار و یاور همه كشورها هستیم.

وی اتفاق دیگر را حضور نمایندگان ملت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان كرد و گفت: نمایندگان ملت ایران با هوشمندی در این اجلاس حضور یافتند و با تشریح آرمان‌ها و ارزش‌های ملت ایران پیام ملت ایران را به گوش همه رساندند و به روند تحولات جهانی در جهت استقرار انسانی حركت كردند.

رییس جمهور تاكید كرد: باید تعریف جدیدی از انسان، ضوابط انسانی و ارتباطات ارائه شود كه ملت ایران در این زمینه پیشگام است.

احمدی‌نژاد همچنین افزود: قریب به 60 سال است كه دشمنان ما در برابر ملت ایران قرار گرفتند و در هر مقطعی از زمان به بهانه‌های مختلف فشارهایی به ما وارد می‌كنند تا علاوه بر تسلط بر ملت از پیشرفت سریع ایران جلوگیری كنند.

وی خاطرنشان كرد: این حوادث مقطعی است و مطمئن باشید كه ملت ایران با عزت و سرفرازی از همه‌ی چالش‌ها عبور می‌كند و راه پیشرفت و تعالی خود را با سرعت ادامه خواهد داد.

احمدی نژاد

تجارت خارجی در اقتصاد ایران سهم بالایی ندارد

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، توضیحاتی درباره نواسانات اخیر بازار ارز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه این نشست خبری، محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش كه "با توجه به نوسانات شدید ارز در روزهای اخیر و با وجود استقبال بخش صنعت و بازرگانی از راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی، حتی این موضوع نیز موجب كنترل گرانی ارز در بازار نشده است؛ به نظر شما منشا و علت این گرانی ارز چیست و دولت چه برنامه‌ای برای سامان دادن به این وضعیت دارد؟" گفت: نوسانات متعلق به امروز نیست و مدتی است بازار ما دچار نوسان است كه در این روزها شدیدتر شده است.

وی با طرح این پرسش كه "مساله ارز از كجاست؟" گفت: چرا پارسال این موقع این حرف‌ها مطرح نبود؟ روشن است دو عامل دست به دست هم داده‌اند تا به ملت ایران فشار آورند كه عامل اول، بیرونی و دوم عوامل درونی است.

احمدی‌نژاد به تحریم‌ها علیه ایران توسط دشمنان اشاره كرد و توضیح داد: خرید نفت از ایران مورد تحریم قرار گرفته است و با توجه به اینكه بخش قابل توجه درآمد ارزی ایران از ناحیه فروش نفت است، مساله‌ای خواهد بود و دوم كه بدتر از آن است، این است كه مبادلات بانكی مورد تحریم قرار گرفته است یعنی حتی اگر نفت فروخته شود درآمد آن قابل هزینه كردن و جابجایی نباشد.

پس از مساعدت شدن شرایط، درباره ابعاد نبرد اقتصادی به ملت ایران توضیحاتی خواهم داد

رییس‌جمهور با اشاره به اینكه همه توان دشمن برای اعمال این تصمیم بسیج شده است، تصریح كرد: یك جنگ پنهان، گسترده و سنگین در سطح جهان به صورت پراكنده اتفاق افتاده است و همكاران ما در بانك مركزی و نهادهای مربوطه تلاش می‌كنند تا راه‌حل‌ها را پیدا كنند و آنها نیز از طرف دیگر تلاش كرده و این یك نبرد است.

وی با بیان اینكه موفق شده‌‌اند یك مقدار از فروش نفت ما را كاهش دهند، اظهار كرد: ان‌شاءالله جبران خواهیم كرد و باید توجه داشته باشیم كه این یك نبرد است و دشمن در این عرصه تصور می‌كند با این فشارها می‌تواند ملت ایران را در هم بشكند و البته ممكن است تصمیمات جدیدی نیز بگیرند.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه "پس از مساعدت شدن شرایط، راجع به ابعاد این نبرد اقتصادی به ملت عزیز ایران توضیحاتی خواهم داد و در رابطه با عدد و رقم‌ها و چگونگی آنها و اینكه از چه شرایطی عبور كرده‌ایم موارد لازم را خواهم گفت"، تصریح كرد:‌ از داخل نیز با برخی اقدامات مواجه هستیم از جمله اقدامات عملی در بازار ارز و جنگ روانی، تبلیغاتی كه به همراه دشمن علیه دولت سازماندهی شده است.

احمدی‌نژاد به تحریم‌ها علیه ایران توسط دشمنان اشاره كرد و توضیح داد: خرید نفت از ایران مورد تحریم قرار گرفته است و با توجه به اینكه بخش قابل توجه درآمد ارزی ایران از ناحیه فروش نفت است، مساله‌ای خواهد بود و دوم كه بدتر از آن است، این است كه مبادلات بانكی مورد تحریم قرار گرفته است یعنی حتی اگر نفت فروخته شود درآمد آن قابل هزینه كردن و جابجایی نباشد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینكه تجارت خارجی در اقتصاد ایران سهم بالایی ندارد، خاطرنشان كرد: این موضوع می‌تواند دستمایه جنگ روانی گسترده باشد كه آثار روانی آن در بازار بالاست.

وی با بیان اینكه "در اقتصاد 1200 میلیارد تومانی ایران، 100 میلیارد دلار مبادلات ارزی رقم بالایی نیست"، اظهار كرد: همیشه به نوعی عده‌ای بازار داخل را به قیمت‌های بیرونی و به واردات گره می‌زنند كه این مربوط امروز نیست و بیش از پنجاه است كه اینطور است. آیا واقعا امسال ارزی كه بانك مركزی به بازار تزریق كرده است، تكافوی نیازهای كشور را نكرده است؟ اینطور نیست.

رییس‌جمهور در ادامه، به آمار واردات و مقایسه آن در شش ماهه اول سال گذشته و امسال اشاره كرد و توضیح داد: میزان واردات كشور در شش ماهه اول سال گذشته 17 میلیون و 840 هزار تن و در شش ماهه نخست امسال 19 میلیون و 121 هزار، پس به لحاظ وزنی بیشتر شده است اما به لحاظ ارزش كمی كاهش دارد. پارسال 22.5 میلیارد دلار كالا وارد شده و الان 26.5 میلیارد كه حدود 10 تا 12 درصد است یعنی 10 درصد كالا كم شده است كه ان‌شاءالله در نیمه دوم جبران خواهد شد.

احمدی نژاد

احمدی‌نژاد با بیان اینكه "بانك مركزی ارز كالاهای وارد شده را با توجه به شرایط موجود تامین كرده است"، گفت: پرسش این است كه آیا نوسانات به خاطر مشكلات اقتصادی است؟ در حالی كه پاسخ "خیر" است.

وی در ادامه گفت: مگر در یك روز صبح تا بعدازظهر چه اتفاق مهم اقتصادی می‌افتد؟ كدام شرایط اقتصادی عوض می‌شود؟ بانك مركزی كل نیازهای كشور را به 10 اولویت تقسیم كرده كه اولویت های 1 و 2 مواد غذایی است بقیه را هم تنظیم كرده است.

احمدی‌نژاد اضافه كرد: مركز مبادلات هم تاكید كرده كه هركس برای صادرات و واردات ارز می‌خواهد می‌تواند به این مركز برود؛ می‌ماند مقداری ارز برای مسافرتها كه آنرا هم بانك مركزی تامین كرده است. چطور است دو نفر سر یك چهارراه 200 دلار مبادله می‌كنند و بقیه آن را سردست می‌گیرند به بازار حمله می‌كند و جنگ روانی ایجاد می‌شود. من شنیده‌ام كه شبكه‌های خارجی برنامه‌های را خود را قطع كردند و فقط روی این مساله مانور می‌دهند.

رییس‌جمهور چنین اقداماتی را جنگ روانی دانست و افزود: مشخص است كه همه اینها یك جنگ روانی است معنایش این نیست كه مشكلات نداریم اما بخش عمده‌ی از این مشكلات را بانك مركزی وزارت صنعت و وزارت اقتصاد بر دوش گرفته است اما همه اینها حلقه‌های یك برنامه است. عده‌ای می‌خواهند تمام برنامه‌های دولت را زیر سوال ببرند و بگویند دولت باعث این اتفاقات است.

وی ادامه داد: چطور یكجا یك موفقیتی پیدا می‌شوند همه در آن شریكند حتی وقتی در یك مسابقه ورزشی برنده می‌شویم همه هستیم؟ اگر بناست یك مشكلی پیدا شود همه روبرو دشمن بایستند رویشان را به سمت دولت كنند این بحث دیگری است ما فدایی ملت ایرانیم این هم روی آن.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه "اینجا جای تسویه‌‌حساب‌های سیاسی نیست"، اظهار كرد: كسانی هستند كه خودشان می‌دانند چقدر نفع دارند و در جلسات شركت می‌كنند ولی در بیرون هم دولت را متهم می‌كنند. چطور دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته مشكلی وجود نداشت و دولت به خوبی اداره می‌كرد؟

وی همچنین گفت: من فكر می‌كنم ملت ایران به فشارها غلبه پیدا خواهد كرد اگر چه دشمن همه فشارهایش را وارد می‌كند.

رییس‌جمهور با بیان اینكه "فشارها فقط به سمت دولتها نیست بلكه بر روی ملتهاست"، اظهار كرد: همه اینها جنگ روانی است و البته تصمیماتی گرفته شده است. البته مردم ما آرام هستند. دشمن یك سنگی را انداخته است ما باید سنگ را برداریم به سمت خودشان پرتاب كنیم. همه قوا و دستگاه‌ها هم باید پشتیبانی كنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: مركز مبادلات ارزی در جلسات مشترك سه قوه به راهكارهای رسیده است كه نظمی به بازار ارز بدهد و اینطور هرچه بانك مركزی ارز می‌دهد معلوم نباشد به كجا می‌رود به اندازه نیازهای كشور ارز است و به ترتیب اولویت پرداخت می‌شود. یك مقدار از اینها جنگ و فشار روانی و البته فشار دشمن است دشمن بیشتر از اینكه در میدان عمل در جنگ روانی موفق بوده است. فرض كنیم مبادلات خارجی ما قطع شد؛ سهمش در اقتصاد ایران چقدر است؟ ما آنچه مربوط به هزینه‌های دولت است مدنظر قرار داده‌ایم و حد بودجه اعمال شده است. باید در نقاط ضعف و قوت حمایت كنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزی خبر درباره این‌كه واكنش ایران نسبت به ادعای اخیر آمریكا برای تشدید فشارها علیه ایران چیست، اظهار داشت: واكنش ما معلوم است، ما در كنار ملت ایران قرار داریم و از همه حقوق و تمامی ملت ایران، دفاع خواهیم كرد.

وی افزود: روش آنها روشی شكست خورده و تكراری است كه قبلا نیز تجربه كرده‌اند، اما گویا علاقه‌مندند كه دوباره تجربه كنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فونكس چین درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران و سخنان نتانیاهو در سازمان ملل گفت: در شرایطی كه هستیم، مدیریتی كه دنیا را اداره می‌كند، به همین ترتیبی است كه می‌بینیم و به اصطلاح ما ایرانی‌ها، سگ‌ها را رها كرده‌اند و سنگ‌ها را بسته‌اند، به همین خاطر عده‌ای به راحتی به خود اجازه می‌دهند كه هركسی را تهدید كنند.

وی تصریح كرد: مهم‌تر از تهدیدات، مدیریتی است كه چنین اجازه‌ای به آنها می‌دهد و ما واكنشی نمی‌بینیم. مدیریت بین‌المللی باید اصلاح شود و در غیراین‌صورت چند صهیونیست بی‌فرهنگ به خود اجازه می‌دهند كه به راحتی دیگران را تهدید كنند. ملت ایران هیچ‌گاه مهاجم نبوده ولی همواره مدافع خیلی خوبی بوده است و تمام متجاوزان را پشیمان كرده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما چندان نگران نیستیم، چراكه ایران كشوری نیست كه با فرض این‌كه آنها بخواهند تهاجمی كنند، با چهار تا تیر و ترقه ایران تكان بخورد. ایران كشوری بزرگ است اما مشكل از مدیریتی است كه در دنیا وجود دارد و جالب این است كه ما شرایط كنونی مدیریت جهان را در سازمان ملل ترسیم كرده‌ایم و آنها (رژیم صهیونیستی) با حرف‌هایشان صحبت‌های ما را مستند كردند.

رییس‌جمهور همچنین گفت: دشمن از تهدیدات بیش از آنكه قصد حمله داشته باشد، در پی جنگ روانی است و بعضی نیز در داخل بی‌اطلاع از این موضوع موج جنگ روانی دشمن را رله می‌كنند.

وی با بیان این‌كه ایران كشوری عظیم و بزرگ است، افزود: البته این‌كه دولت و احمدی نژاد اشتباه ندارد، چنین نیست و من هیچ‌وقت چنین ادعایی نكرده‌ام، اما ایران كشوری نیست كه با این تهدیدات آسیبی ببیند. تحلیل دقیق من این است كه حاكمیت آمریكا به این نتیجه رسیده است كه باید دست و پای آنها (رژیم‌صهیونیستی) را جمع كند؛ چراكه خرج‌شان بیش از منافع‌شان شده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: رژیم صهیونیستی به دنبال ماجراجویی است كه برای خود فرصتی ایجاد كند و خیال می‌كند كه با تهدید ایران، این فرصت برای آن ایجاد خواهد شد، اما اشتباه می‌كنند، دوره آنها به پایان رسیده و اگر سرشان را پایین بیندازند و بروند، شاید در آینده جهان سهمی داشته باشند، اما هرچه ماجراجویی كنند، آینده خود را بدتر خواهند كرد.

احمدی نژاد

مذاكره مستقیم با آمریكا ممكن است

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار شبكه العالم سوال خود را اینگونه مطرح كرد كه در پی نوسانات ارز، سخنگوی كاخ سفید بیان كرد كه تحریم‌ها در اقتصاد ایران اثر داشته است، آیا كاهش ارزش پول ملی می‌تواند در برنامه هسته‌ای نوعی بازنگری ایجاد كند و مذاكره‌ای صورت گیرد؟ كه رییس جمهور پاسخ داد: مذاكره كه در حال انجام است، گفت‌وگوی 1+5 كه برسر مذاكرات هسته‌ای است.

خبرنگار مذكور به مذاكره مستقیم با آمریكا اشاره كرد كه رییس جمهور پاسخ داد: مذاكره مستقیم با آمریكا ممكن است؛ اما باید شرایط آن فراهم شود،‌ اما در این شرایط من فكر نمی‌كنم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: در بین‌الملل اصل بر رابطه گفت‌وگو و تفاهم است و این گفت‌وگو و تفاهم باید در شرایط عادلانه انجام شود. اگر كسانی خیال می‌كنند، با فشار ملت ایران را پای گفت‌وگو می‌آورند، حتما اشتباه می‌كنند، حتما اشتباه می‌كنند و اگر هم چنین انتظاری دارند، باید رفتار خود را اصلاح كنند.

خبرنگار مذكور به عقب‌نشینی ایران پیرامون موضوع هسته‌ای اشاره كرد كه رییس جمهور پاسخ داد: منظور از ایران چه كسی است؟ اگر منظور احمدی‌نژاد و ملت ایران است، ما اهل عقب‌نشینی نیستیم.

خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی نباید وارد مسائل سیاسی شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این‌كه آیا برخی دستگاه‌های داخلی در حال ایجاد خلل و التهاب در بازار ارز هستند، گفت: من از این دستگاه‌ها می‌خواهم كه با تصمیمات دولت همراهی كنند و به مسئولان درگیر در این مساله كمك كنند.

وی ادامه داد: یكی از نهادهای اطلاعاتی گزارش داده است كه 22 نفر در این التهابات سرحلقه هستند و تمام آشفتگی‌ها را آنها ایجاد می‌كنند. مشخص است كه برای مقابله با اینها چه نهادهایی باید وارد عمل شوند. با موبایل با همدیگر تماس می‌گیرند و می‌گویند 200 تومان بنداز بالا، 500 تومان بنداز بالا. این كارها ربطی به اقتصاد ندارد، بلكه التهاب ایجاد كرده‌اند و مشخص است كه كار غلطی است و اگر مسئولان مربوطه در این زمینه به وظیفه خود عمل كنند، بخشی از این التهابات حل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ایرنا درباره این‌كه رییس مجلس شورای اسلامی گفته است تحریم‌ها تاثیری در اقتصاد كشور نگذاشته است، نظر شما چیست؟ گفت: لابد تصمیمات ایشان تاثیر دارد. بعضی افراد در زمان خوشی هستند. من احترام زیادی برای ایشان قائلم، اما ایشان حتما خبر دارند كه چقدر فروش نفت كاهش پیدا كرده است و بانك مركزی چه مشكلاتی در جابجایی ارز دارد. این مصاحبه را خوانده‌ام و متن آن را در اختیار دارم و متاسفم كه با یك خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی این مصاحبه شده است و این خبرگزاری همه خبرهایش علیه دولت است در حالی كه این خبرگزاری وابسته به یك نهاد نظامی و امنیتی نباید وارد این مسائل شود.

رییس‌جمهور به التهاب بازار ارز در چند ماه پیش اشاره كرد و گفت: ما در مراسم عزاداری نشسته بودیم كه پیامكی از این خبرگزاری آمد كه قیمت سكه و ارز این مبلغ شده است، در حالی كه آن روز بازار تعطیل بود. رییس بانك مركزی می‌گفت من تعجب كردم و سری به بازار فردوسی و سایر نقاطی كه ارز خرید و فروش می‌شود، زدم و دیدم كه همه مغازه‌ها تعطیل‌ هستند. این خبرگزاری در این روزها هم این حرف‌ها را مطرح می‌كند.

احمدی‌نژاد در ادامه افزود: از سیاست‌های دولت انتقاد می‌كنند كه این سیاست‌ها به نفع مردم نیست، در حالی كه تمام سیاست‌های ما به نفع مردم است و دلیلی ندارد كه ما سیاستی علیه مردم داشته باشیم. می‌گویند این دولت می‌خواهد دولت آینده را نیز در اختیار داشته باشد، یا این‌كه می‌خواهد كارهایی كند كه برای دولت بعدی مشكلات بیشتری ایجاد شود.

وی خاطرنشان كرد: از همان ابتدا كه طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، مخالفت كردند با این‌كه دو ریال به جیب مردم برود، مشكل دارند. این‌كه بیش از این درصد كمی از مردم از 70 الی 80 درصد یارانه‌ها استفاده می‌كردند و امروز با هدفمندی یارانه‌ها می‌خواهیم از جیب مصرف‌كنندگان بیشتر به آنها كه كمتر مصرف می‌كنند پول بریزیم انتقاد می‌كنند. این در حالی است كه هیچ پول جدیدی وارد بازار نشده است كه می‌گویند این طرح نقدینگی ایجاد كرده است.

احمدی نژاد

رییس‌جمهور با انتقاد از كسانی كه می‌گویند در این دولت نقدینگی افزایش یافته است، تصریح كرد: آمارها می‌گویند كه در دولت قبل، از ابتدای دولت تا انتها میزان نقدینگی هشت برابر شده است، در حالی كه در دولت ما تاكنون نقدینگی چهار برابر شده است. حالا باید دید چه كسی بیشتر تزریق كرده است. برخی در بالاترین سطوح قرار دارند و می‌خواهند در مسائل دخالت كنند در حالی كه حتی نمی‌دانند، نقدینگی یك نسبت است و مطلق نیست و نسبت آن تاثیرگذار است. به عنوان مثال در اقتصاد چین كه چند برابر اقتصاد ماست وقتی سه درصد نقدینگی تولید می‌شود كه معادل 30 درصد نقدینگی ماست، باید انتظار تورم را بكشند.

احمدی‌نژاد گفت: همراه با بیرونی‌ها فریاد می‌زنند كه دولت ناتوان است و همان سخنان را تكرار می‌كنند. آن كسانی كه امروز به افزایش نقدینگی انتقاد می‌كنند، در عین حال تصمیم می‌گیرند كه بانك‌ها معوقات خود را پنج سال دیرتر بدهند و با این كار مبادلات را دچار ركود می‌كنند و همین كارشان به مفهوم افزایش نقدینگی است یعنی آنها وقتی تصمیمی می‌گیرند و تبعات آن به وجود می‌آید آن را به گردن دولت می‌اندازند.

وی تاكید كرد: دولت شبانه‌روز در حال فعالیت است و انتظار ما این است كه با دولت همراهی كنند.

احمدی‌نژاد هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود، در برابر پرسش خبرنگار شبكه جهانی سحر، درباره حذف گروهك منافقین از لیست تروریست‌ها توسط آمریكا پاسخ داد: دامنه حلقه‌های طراحی‌ آنها وسیع‌تر از این حرفهاست كه راجع به دلار و ارز و این موارد گفته می‌شود و دنبال كارهای دیگری هم هستند و به همین خاطر این گروه را از لیست ترویست‌ها خارج كردند.

احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه "احمدی‌نژاد هیچ وقت دروغ نمی‌گوید"، گفت: راستش را بخواهید اینكه آمریكا منافقین را از لیست تروریستها خارج كرده است، باعث خوشحالی ماست چون اگر بنا بود تبلیغات و خرج كنیم و به دنیا بگوییم دولت آمریكا حامی اصلی تروریسم است و با استاندارد دوگانه برخورد می‌كند باید 500 ـ 600 میلیارد دلار خرج می‌كردیم اما حالا خودشان مفت و مجانی این كار را كردند.

حذف منافقین از لیست تروریستها محكوم است

وی با تاكید بر اینكه حذف گروهك منافقین از لیست تروریست‌ها را توسط آمریكا رسما محكوم می‌كنیم و اطلاعیه خواهیم داد، تصریح كرد: اینكه تصور كنیم با ابزار گروهی كه منفور ملت ایران است و محبوب‌ترین رئیس‌جمهور و نخست وزیر تاریخ این كشور را در همین ساختمان به آتش كشیده به هدف می‌رسیم اشتباه است. باید بدانند كه از این تنور آبی گرم نمی‌شود یعنی چیزی گیرشان نمی‌آید جز ضرر. شاید آنها هم مثل برخی از دوستان ما قدرت تحلیل‌شان را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار آریا در رابطه با طرح پیشنهاد مذاكره با آمریكا توسط احمدی‌نژاد در سازمان ملل و واكنش‌های مصرف در برابر آن گفت: هر اتفاقی می‌افتد در فضای رسانه‌ای می‌افتد و یك جمله‌ای صادر می‌شود تا به آن ور دنیا برسد صدجور این جمله بالا و پایین می‌شود.

احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه "احمدی‌نژاد هیچ وقت دروغ نمی‌گوید"، گفت: راستش را بخواهید اینكه آمریكا منافقین را از لیست تروریستها خارج كرده است، باعث خوشحالی ماست چون اگر بنا بود تبلیغات و خرج كنیم و به دنیا بگوییم دولت آمریكا حامی اصلی تروریسم است و با استاندارد دوگانه برخورد می‌كند باید 500 ـ 600 میلیارد دلار خرج می‌كردیم اما حالا خودشان مفت و مجانی این كار را كردند.

رئیس‌جمهور با تاكید بر این كه هیچ وقت پیشنهاد مذاكره نداده‌ام تصریح كرد:‌ سوال خبرنگار این بود آیا شما با آمریكا گفت‌و‌گو می‌كنید؟ من چه باید پاسخ می‌دادم؟ آیا كسی می‌تواند در عرصه بین‌المللی بگوید من اهل گفت‌و‌گو نیستم؟ كدام آدم عاقلی چنین جوابی می‌دهد؟ عرصه بین‌الملل یعنی گفت‌و‌گو. اصل بر گفت‌و‌گو و رابطه است، مگر این كه استثنایی اتفاق بیافتد مثل رژیم صهیونیستی كه ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و با آن رابطه نداریم.

وی با اشاره به اینكه پرسش آنها در مورد افغانستان بود، تصریح كرد:‌ من پاسخ دادم ما گفت‌و‌گو می‌كنیم چون نمی‌توانیم بگوییم كه گفت‌و‌گو نمی‌كنیم، اما در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز. یعنی حقوق ملت ایران را بپذیرند و به ملت ایران احترام بگذارند و از موضعی كه دارند پایین بیایند و حرف بزنند. در این صورت فكر نمی‌كنم كسی در ایران مخالف باشد. یعنی ملت ایران نمی‌تواند مخالف گفت‌و‌گو باشد، اما شرایط گفت‌و‌گو مهم است.

احمدی‌نژاد افزود: همیشه گفته‌ام اگر رفتارشان را اصلاح كنند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند و شرایط گفت‌و‌گو را رعایت كنند اصل بر گفت‌و‌گوست. چون تاریخ روابط ما معلوم است، و این روشن می‌كند كه چه كسی باید رفتارش را اصلاح كند پس باید در شرایط برابر بدون توسعه‌طلبی و زورگویی جلو آیند. اینكه می‌گویند باید داوطلبانه بیایی و با ما گفت‌و‌گو كنیم حرف زشتی است كه به هر ملتی بگویند بخصوص به ملت ایران، چون ملت ایران هزاران سال بوده است در حالی كه اینها نبوده‌اند و تازه پیدا شده‌اند.

احمدی‌نژاد تاكید كرد: نه قطع گفت‌و‌گو اصالت دارد و نه درگیری، بلكه در مناسبات جهانی، اصل بر گفت‌و‌گو و تفاهم و همكاری است، مگر استثنایی وجود داشته باشد كه به رفتارها برمی‌گردد.

احمدی نژاد

كار وزیر ارشاد درباره «شرق» اشتباه بود

در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار روزنامه اعتماد گفت "شما اقدامات قوه قضاییه را مستقل عنوان كرده‌اید و در مردادماه در روز خبرنگار نیز صحبت‌هایی درباره آزادی مطبوعات داشتید، اما در زمانی كه شما در نیویورك به سر می‌بردید سه تن از وزرای شما بویژه وزیر ارشاد، به شدت علیه روزنامه شرق موضع گرفتند؛ سوال من از شما این است كه آیا وزرا هم مثل قوه قضائیه مستقل هستند یا از موضع آنها حمایت می‌كنید؟"

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد پاسخ داد: مشی دولت در هفت سال گذشته، مشی روشنی است. دولت حداكثر تحمل ممكن را داشته است و آزادی نزدیك به مطلق برقرار بوده است. نظرات من نیز معلوم است.

وی ادامه داد: به نظرم كار وزیر ارشاد قطعا اشتباه بوده است با این توضیح كه ارزش‌های دفاع مقدس برای همه ملت ایران مقدس است چراكه متعلق به ملت است. اتهامی وارد شده ولی هنوز اثبات نشده است، در حالی كه باید در دادگاه صالح و در حضور هیات منصفه این اتهام بررسی شود. كسی نمی‌تواند نظر شخصی خود را اعمال كند. در هیات نظارت، سه قوه البته بیش از سه قوه (با خنده) حضور دارند كه باید این مساله را پیگیری كنند.

احمدی‌نژاد خطاب به خبرنگار اعتماد گفت: البته یادتان باشد كه این تصمیمات در غیاب من گرفته شده است.

بهتر بود درباره «جوانفكر» حوصله می‌كردند

در ادامه این نشست، خبرنگار روزنامه ایران پرسش خود را از رییس‌جمهور اینطور پرسید كه "آقای احمدی‌نژاد مشاور مطبوعاتی شما بازداشت شد در حالی كه شما حضور نداشتید و اتهامی علیه او مطرح شد كه ما نمی‌توانیم از آن بگذریم، یعنی اتهام توهین به مقتدا و مولایمان امام خامنه‌ای. شما خود می‌دانید كه در این مدت به ما چه گذشته است. از مجله خاتون بگیرید كه از نظرات علما و هفت هزار نجابت زن ایرانی و نظر مقام معظم رهبری نوشته بودید، اما ما را محارب نامیده بودند. به روزنامه ایران حمله شد، دوستان ما را كتك زدند، گاز اشك‌آور زدند و امروز مشاور مطبوعاتی شما را كه ولایت‌مداری ایشان بر همه ثابت شده است، به توهین به ولایت متهم می‌شود. پرسش من از شما این است كه با چه هدفی به شما و دولت شما انگ توهین به ولایت می‌زنند؟"

احمدی‌نژاد با خنده پاسخ داد: چرا از من پرسیدی؟ از آنهایی كه این كار را كرده‌اند بپرس؛ البته اگر پیدایشان كردیم. حتما ضرورت مهمی است كه در زمان 10 دقیقه سخنرانی من در مجمع سازمان ملل دستگیرشان كرده‌اند. البته این اقدام كار خوبی نبود، خودشان هم متوجه شدند. این مسائل خبر اول شد در حالی كه ما جنایات صهیونیست‌ها را در سازمان ملل بیان می‌كردیم، باید به خبرنگاران پاسخ می‌دادیم كه در ایران چه خبر است. شاید بهتر بود كه حوصله می‌كردند.

رییس‌جمهور افزود: اتهامی كه گفتید به آقای جوانفكر نسبت داده‌اند، به ایشان نمی‌چسبد. روش درستی نیست. اگر بنا باشد این مساله را باب كنند، خیلی بد می‌شود. توهین به رهبری را كسی نمی‌پذیرد. ملت ایران به خاطر ادب تاریخی و ایمانش مرزهایی دارد. اگر اینطور باشد، همه را آن وقت می‌توانند از دم ردیف كنند.

وی در پایان پاسخ خود به این پرسش گفت: من با كسانی كه باید در این باره صحبت كنند، صحبت خواهم كرد.

به شرایط عادی باز می‌گردیم

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس جمهور ،خبرنگار شبكه خبر از احمدی‌نژاد پرسید با توجه به گفته‌های شما مبنی بر این‌كه دولت هر كاری می‌كند برای ملت و به نفع مردم است و با توجه به افزایش قیمت كالاهای اساسی و فشار زیادی كه به مردم به ویژه اقشار كم‌درآمد وارد می‌شود، مشخصا برنامه دولت برای كنترل قیمت‌ها چیست كه رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال با تاكید بر این‌كه دولت با همه توان و ابعادش درگیر این مساله شده است و این موضوع را پیگیری می‌كند، گفت: بالاخره یك جنگ روانی در ابعاد اقتصادی و روانی ایجاد شده كه دیگران از جمله صداوسیما باید كمك و پشتیبانی كنند.

وی افزود: ‌این‌كه فقط انگشت اتهام را به سمت دولت یا شخص دیگری ببرند مشكل را حل نمی‌كند. ما از حوادث سنگین‌تر از این هم عبور كرده‌ایم؛ بنابراین دعوت و خواهش می‌كنم كه همه در مسیر كمك به این موضع قدم بردارند؛ اگرچه كارشناسان نیز در حال بحث و بررسی‌های لازم هستند و من به عنوان رییس دولت از تصمیمات آنها به طور كامل پشتیبانی می‌كنم.

احمدی‌نژاد گفت: مردم یك مدت مراجعه نكنند. مثلا خریدن ست لوازم آشپزخانه فلان كشور خیلی فوریت دارد، البته من تردید ندارم ما به شرایط عادی برمی‌گردیم و خیلی‌ها ضرر می‌كنند. حال اگر یك مقدار تصمیمات تبیین شود، برای كسانی كه می‌خواهند واردات صحیح كالا داشته باشند، موثر است.

احمدی‌نژاد گفت: آنها می‌خواهند به ما فشار بیاورند و مسئول فشارها را خود ما بدانند. آنها می‌خواهند ماجراجویی كنند و مسئولیت ماجراجویی را گردن ما بیندازند؛ چرا كه آنها اصالت ندارند و دنبال درگیری هستند، ولی ما رفتیم و گفتیم ملت ایران این است و اصلا خیلی از رسانه‌های آمریكایی مانده بودند، چه موضعی بگیرند.

رییس‌جمهور خاطرنشان كرد: دولت، بانك مركزی، وزارت اقتصاد، بازرگانی و معاون اول همه در تلاش هستند كه مشكلات را حل كنند، منتهی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد كه ما از آن عبور می‌كنیم.

در ادامه خبرنگار شبكه تلویزیونی المنار لبنان پرسید نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی كه در مجمع عمومی سازمان ملل داشت، خطوط قرمز رژیم صهیونیستی را ترسیم كرد، حال شما بگویید كه خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مقابل خطوط قرمز آنها چیست كه رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال با طرح این پرسش كه چرا صهیونیست‌ها عصبانی هستند؟ تصریح كرد: این نقاشی ابتدایی كه نشان داده شد، بیشتر یك توهین بود. اینها خود را بالا می‌دانند و بقیه ملت‌ها را پایین می‌دانند.

وی گفت: آنها طراحی كرده بودند كه ما را در سفر نیویورك وارد دام و طرح خود كنند، ‌طرح‌شان هم افزایش تنش‌ها در منطقه است. نقشه كشیده بودند كه در میزگردها و جلسات و تبلیغات‌شان فضا را شعله‌ور كنند و اخبار را طوری منعكس كنند كه ما قصد موشك‌اندازی و اینطور مباحث را داریم.

احمدی‌نژاد گفت: آنها می‌خواهند به ما فشار بیاورند و مسئول فشارها را خود ما بدانند. آنها می‌خواهند ماجراجویی كنند و مسئولیت ماجراجویی را گردن ما بیندازند؛ چرا كه آنها اصالت ندارند و دنبال درگیری هستند، ولی ما رفتیم و گفتیم ملت ایران این است و اصلا خیلی از رسانه‌های آمریكایی مانده بودند، چه موضعی بگیرند.

رییس‌جمهور اظهار كرد: آنها فضا را طوری ساماندهی كردند كه اگر ما بی‌احترامی می‌كردیم، در واقع نیاز آنها را تامین كرده بودیم. چرا جنگ؟ هر كس حرف از جنگ می‌زند عقب‌افتاده و محكوم است. آنها هم‌اكنون عصبانی‌اند و حرف از خط قرمز، سرخ و مشكی می‌زنند. سطح آن آقا هم همان است. نقاشی‌اش هم خوب نیست، باید تمرین كند نقاشی‌اش بهتر شود.

احمدی نژاد

نگویید كه جنگ قطعی است

احمدی‌نژاد در ادامه این كنفرانس خبری گفت: گروه‌های مختلف با ما در آمریكا دیدار می‌كردند و نگران از جنگ بودند، البته این را هم بگویم وقتی در آمریكا می‌گویند كه جو جنگی است به مفهوم این نیست كه مردم به سمت جنگ می‌روند، بلكه یك كار روانی می‌شود و طوری وانمود می‌كنند كه مردم جنگ را حتمی بدانند، ما هم در دیدارهایی كه با مردم در آنجا داشتیم این مساله را مطرح كردیم كه چرا باید جنگ مطرح شود. ما مشكلی نداریم و مشكل در این زمینه با آمریكاست.

وی افزود: آمریكا از خشن‌ترین دیكتاتور در كشور ما حمایت می‌كرد، در حالی كه شاه در خرداد 42 و در شهریور 57 مردم را سركوب كرد، ما حتی یك انتخابات نداشتیم و شش میلیون بشكه نفت در روز می‌فروختیم، اما 90 درصد مردم فقیر بودند، حالا ملت قیام كرد و آزادی را به دست آورد و آمریكا در طول این سال‌ها پس از انقلاب همواره در برابر ملت ما ایستاده است.

رییس‌جمهور خاطرنشان كرد:البته نمی‌خواهم بگویم كه در سال‌های پس از انقلاب مشكلی نداشتیم، مشكلاتی بوده است و ما نیاز به اصلاحات داریم، اما نه آن اصلاحاتی كه دیگران در كشورهای دیگر دنبال می‌كنند.

احمدی‌نژاد تصریح كرد: سوالی كه من در آنجا پرسیدم این بود كه ما بالاخره نفهمیدیم در آمریكا چه كسی حاكم است، آیا اسرائیل در آنجا حاكم است یا خود آمریكایی‌ها؟ اسرائیل به دولت آمریكا دستور می‌دهد یا این‌كه آمریكاست كه به اسرائیل دستور می‌دهد. این سخنان ما آنها را عصبانی كرد؛ چرا كه نقشه‌های آنها افشا شده بود و به همین دلیل تهدیدهای خود را بیشتر كردند.

وی افزود: من از برخی افراد در داخل می‌خواهم حرف‌هایی نزنند كه خواسته‌های دشمن را محقق كند، نگویید كه جنگ قطعی است. ما البته آماده‌ایم و مهم این است كه آماده‌ایم و نگرانی نداریم. بالاخره در حال پیشرفت هستیم و من فكر می‌كنم كسانی در آمریكا و اسرائیل هستند كه گوش كسانی كه دم از جنگ می‌زنند را بپیچانند و اگر چنین افرادی نباشند، مشكلی هم نیست ما كار خود را می‌كنیم و نگران هم نیستیم.

رییس‌جمهور قبل از پاسخ دادن به سوال خبرنگار مهر كه پرسید رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ چه بوده است و عملكرد شما دراین زمینه چگونه می‌باشد؟ گفت: پیش از آنكه پاسخ شما را بگویم یادداشتی به من دادند كه بر اساس آن مهر پیامكی منتشر كرده كه می‌گوید "هجمه‌ی احمدی‌نژاد به نهادهای امنیتی". آیا من چنین چیزی گفتم؟ من می‌گویم خبرگزاری‌ای كه وابسته به نهادهای امنیتی است، باید دقیق‌تر عمل كند، نهادهایی كه از دولت پول می‌گیرند، نباید علیه دولت سیاسی‌كاری كنند.

وی در ادامه گفت: در زمینه فرهنگی هم باید بگویم كه ما هم نگران مسائل فرهنگی هستیم. انقلاب ما یك انقلاب فرهنگی بود و آنچه كه مقام معظم رهبری به ما رهنمود دادند، همان است كه در كارگروه‌های فرهنگی تصویب و آن را دنبال كرده‌ایم. من فكر می‌كنم در بحث‌های فرهنگی مهم‌ترین مساله رویكردهای ماست. آیا ملت ما ملتی بی‌فرهنگ است؟ چنین نیست، تاریخ می‌گوید كه ملت ما بافرهنگ‌ترین است و مردم ما خودشان توانسته‌اند عناصر ممتاز و درخشان فرهنگ خود را حفظ كنند. ملت ما اسلام، توحید، انسانیت، پاكی و سنت‌های متعالی را پذیرفته و پای آن ایستاده است.

رییس‌جمهور گفت: برخی وقتی سخن از فرهنگ می‌گویند گویا متهم اصلی در این زمینه مردمند، در حالی مردم ما مدعی هستند. اگر كوتاهی هست باید از مراكز فرهنگی مانند وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، صداوسیما، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها پرسید. دولت به دنبال آن است كه در زمینه‌ فرهنگی رویكرد صحیح را مطرح كند و در حوزه‌های كتاب، نظام جامع علمی، بازی‌های رایانه‌ای و بنیاد سعدی و نهادهای دیگر این مساله دنبال شده است، كمك‌های این دولت در حمایت از نهادهای فرهنگی در طول تاریخ بی‌سابقه است.

احمدی‌نژاد یادآور شد: حوزه فرهنگ حوزه‌ای است كه نباید در آن تحلیلی صورت گیرد و ما نباید به مساله كوچك در این حوزه بیش از حد بپردازیم. گاهی برخی نهادها اگر كاری نكنند و اقدامی نكنند بهتر است؛ چرا كه آنها نمی‌دانند با چه ملتی مواجه هستند، اگر رها كنند ملت خود بهتر عمل می‌كند. در طول تاریخ كسی نتوانسته به ملت ما چیزی را تحمیل كند و بزرگ‌ترین كار فرهنگی، باور كردن عظمت ملت ماست.

وی گفت: مشی مقام معظم رهبری و حضرت امام این است كه همواره همان مشی است كه دولت نیز دنبال می‌كند البته این را بگویم كه دولت عامل مستقیم در حوزه فرهنگ نیست ، من هم می‌گویم كه همه در حوزه فرهنگ نگاه‌شان باید بر اساس اعتماد به جوانان باشد؛ چرا كه این جوانان بودند كه كشور را نجات دادند، الان هم به نظر من جوانان ما بهترین و پاك‌ترین هستند، زنان ما بهترین‌ها هستند. شاید عده قلیل قلیل اقل هستند كه سازمان یافته عمل می‌كنند كه حساب‌شان جداست.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال كه مقام معظم رهبری چه انتقاداتی داشتند و در برابر انتقادات مقام معظم رهبری و دیگران چه كاری انجام دادید؟ گفت:البته انتقادات برخی افراد شخصی است انتقادات رهبری همان انتقاداتی است كه ما هم داریم به صداوسیما و سازمان تبلیغات و سایر نهادهایی كه در حوزه فرهنگ فعال هستند. ما 150 میلیارد تومان به سازمان تبلیغات داده‌ایم، سوال این است كه این پول چگونه خرج شده است؟ بودجه‌های فرهنگی كه به نهادها داده‌ایم و 10 برابر شده چه شده است؟ بحث ما تقابل و درگیری نیست، بلكه انتقاداتی از سر دلسوزی و برای تعالی است.

وی تصریح كرد: انتقادات من و مقام معظم رهبری برای تعالی است و نه تكفیر، دلسوزانه و از سر محبت است. اشكالات را باید بگوییم و معنای آن حمله به افراد نیست.

وی افزود: از سوی دیگر نباید مباحث فرهنگی را به چماق سیاسی تبدیل كنیم. برخی اینطور هستند و تا تریبونی به دست می‌آورند، دیگران را تكفیر می‌كنند. كسی نباید دیگری را به ضدیت با انقلاب و فرهنگ متهم كند و این یكی از كارهای بدی است كه انجام می‌شود.

احمدی‌نژاد در ادامه یادآور شد: از اول كه جناح‌بندی‌ها در كشور مطرح شد، من نگران بودم كه مبادا ارزش‌های الهی جای خود را به مطالبات باندی و حزبی بدهد و افراد متهم به ضدیت با انقلاب شوند، این روش خیلی غلط است و برخی رسانه‌ها نیز این كار را می‌كنند. ما ملت بزرگی هستیم كه در آن افكار گوناگونی وجود دارد، اما همگان عاشق ایران، اسلام، موحد و دلسوز هستند.

احمدی نژاد

حرفی نمیزنم كه دخالت در انتخابات آمریكا باشد

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار روزنامه ایران‌دیلی پرسش خود را اینگونه مطرح كرد كه "آیا پیش‌بینی می‌كنید كه پس از انتخابات آینده آمریكا تغییری چه مثبت و چه منفی در میان دو كشور ایجاد شود؟"

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش گفت: در آمریكا راجع به انتخابات این كشور زیاد سوال كردند ولی من اظهارنظری نكردم. دلیلش این است كه نمی‌خواهم حرفی بزنم كه به نوعی تلاش برای تاثیرگذاری در انتخابات آمریكا محسوب شود اما فكر می‌كنم حتما شرایط میان ایران و آمریكا نمی‌تواند ادامه بیابد، زیرا دولت‌های متوالی آمریكا از این شرایط دارند ضرر می‌كنند. آنها مجبورند تجدیدنظر كنند. راهی جز تجدیدنظر وجود ندارد و معلوم است كه درگیری با ایران سودی نداشته است.

وی افزود: من نمی‌گویم كه ما سود كرده‌ایم، اما آنكه بیشتر ضرر كرده، طرف آمریكایی است. اكنون در میان صاحبنظران و بسیاری از سیاستمداران آمریكا مساله تجدیدنظر مطرح است. 33 سال علیه ایران بوده‌اند. چه چیزی به دست آورده‌اند؟ این سوال اكنون به طور جدی مطرح است.

خبرنگار روزنامه ماینی‌چی ژاپن نیز از احمدی‌نژاد سوال كرد كه "با توجه به انتخابات آینده در ایران، آیا دستگیری مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور برای اعمال نوعی فشار به دولت است؟" كه احمدی‌نژاد پاسخ داد: ما هفت سال است كه در فشار هستیم و در این دو سال اخیر بیشتر بوده است. ما عادت كرده‌ایم كه در فشار زندگی كنیم.

دستگیری جوانفكر به نفع كشور نیست

خبرنگار ماینی‌چی ژاپن در راستای تكمیل پرسش خود یادآور شد: آیا این فشار از سوی جناح خاصی است؟ كه احمدی‌نژاد پاسخ داد: من چنین برداشتی ندارم.

خبرنگار از رییس‌جمهور پرسید پس برداشت شما چیست؟ كه رییس‌جمهور پاسخ داد: برداشت من غیر از برداشت شما است. ما فكر می‌كنیم حق آقای جوانفكر نیست. فكر نمی‌كنیم كه این دستگیری به نفع كشور باشد. نه اینكه مساوات افراد را در برابر قانون نقض می‌كنیم، هرگز اینگونه نیست. حرف جوانفكر هرگز توهین به رهبری نبوده است. مجله خاتون، مجله خلاف شرعی نیست. نظرات در این زمینه متفاوت است. دستگاه قضایی موظف است نظرات رهبری را در احكام شرعی بگیرد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر اینكه "به دلیل مشكلات اقتصادی كشور متاسفانه برخی از كارخانجات با مشكلاتی مواجه شده‌اند كه این موجب شده حقوق برخی از كارگران ماه‌ها به تعویق بیفتد یا برخی اخراج شوند. برنامه دولت در این راستا چیست؟" گفت: بالاخره در این فشارها، تلاطم‌ها و سروصداهایی كه می‌شود، بخش‌های واقعی اقتصاد تحت فشار قرار می‌گیرند. صرفنظر از اینكه این فشار مبتنی بر شرایط واقعی اقتصادی است یا جنگ روانی.

رییس‌جمهور با بیان اینكه "من نمی‌خواستم وارد مسائل ریز شوم اما مجبور شدم وارد شوم"، توضیح داد: جوانان 25 ساله ما با هجمه‌های بسیار روبرو می‌شوند و در این صورت با چه رویی وارد زمین شوند در حالی كه باید همه به آنها كمك كنیم چون می‌خواهند پیراهن ملی‌پوش را بپوشند و در یك ورزش سنگین و میدان بزرگ تلاش كنند پس با توجه به اینكه در همه بخش‌ها اشكال وجود دارد درست نیست كه به اشكالات موجود در یك بخش حمله كنیم.

وی افزود: برخی در تهیه مواد اولیه مشكل دارند و برخی در برگرداندن بدهی‌های بانكی و برخی هم نقدینگی برای سرمایه در گردش، كم دارند. دولت كارگروهی را برای حمایت از صنعت، تشكیل داده است. تلاش می‌كنیم كه كمك كنیم. بسیاری از كارگاه‌ها نیز تاكنون مراجعه كرده‌اند و این كارگروه كمك‌های بسیار خوبی انجام داده است؛ نه اینكه در حد انتظار، بلكه كمك كردند تا آنها بتوانند كار خود را ادامه دهند.

به جای استیضاح وزیر ورزش، به او كمك كنند

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران ورزشی در رابطه با نامه‌نگاری‌های نهادهای بین‌المللی برای تعلیق ورزش ایران و بحث استیضاح وزیر ورزش گفت: استیضاح حق قانونی مجلس است و نباید در این هیچ خدشه‌ای وارد شود.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد با بیان اینكه "اكثریت قاطع نمایندگان دلسوز و كمك دولت هستند"، تصریح كرد: فكر نمی‌كنم این طرح متعلق به اكثریت مجلس باشد چون دو سال قبل وقتی در چین المپیك آسیایی در المپیك و پارالمپیك مقام خوبی آوردیم عده‌ای جلو افتادند كه سازمان ورزش را بر هم بزنند حالا هم كه پیروزی‌های المپیك به دست آمده است، وزیر استیضاح می‌شود. البته حق مجلس است و ما هم حاضر می‌شویم و پاسخ‌های لازم را می‌دهیم و تصمیم‌گیری با مجلس خواهد بود و ما احترام می‌گذاریم.

وی با اشاره به اینكه "ورزش امروز كشور بیش از اینكه مورد سوال قرار گیرد نیازمند پشتیبانی ماست"، خاطرنشان كرد:‌ ما به عنوان حكومت و من به عنوان رییس‌جمهور هیچ‌وقت نمی‌گوییم چه كسی مربی، رییس فدراسیون و یا دستیار باشد. ما باید پشتیبانی كنیم. تیم فوتبال در آستانه مسابقات جهانی است و بازی‌های سختی پیش‌رو داریم و باید همه كمك كنند.

رییس‌جمهور با بیان اینكه "من نمی‌خواستم وارد مسائل ریز شوم اما مجبور شدم وارد شوم"، توضیح داد: جوانان 25 ساله ما با هجمه‌های بسیار روبرو می‌شوند و در این صورت با چه رویی وارد زمین شوند در حالی كه باید همه به آنها كمك كنیم چون می‌خواهند پیراهن ملی‌پوش را بپوشند و در یك ورزش سنگین و میدان بزرگ تلاش كنند پس با توجه به اینكه در همه بخش‌ها اشكال وجود دارد درست نیست كه به اشكالات موجود در یك بخش حمله كنیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه "در عرصه ورزش دعوایی نیست و همه باید به هم كمك كنیم"، خاطرنشان كرد:‌ دولت، مجلس و قوه قضاییه جلسات خوبی تشكیل می‌دهند و با اتحاد دست به دست هم دهند و كشور را اداره كنند بخصوص در ورزش.

وی با اشاره به اینكه "متاسفانه ورزش ما بیشتر از حاشیه‌های ساختگی رنج می‌برد"، افزود: البته من به طور قاطع از وزیر ورزش دفاع می‌كنم چون این وزارتخانه یك سال است كه آغاز به كار كرده پس بهتر است به جای آنكه وزیر ورزش استیضاح شود ببینند چه كمكی می‌توانند به او بدهند و در این شرایط طبیعی است كه در این شرایط دیگران استفاده می‌كنند و نامه‌نگاری می‌كنند و فشار می‌آورند پس ما باید همه به هم كمك كنیم و پاسخ آنها را دهیم و به جوانان‌مان یاری دهیم.

رییس‌جمهور با بیان اینكه "ورزش ایران در آستانه شكوفایی است"، خاطرنشان كرد: دولت، مجلس، قوه قضاییه، مردم بخصوص رسانه‌ها باید كمك كنند و با توجه به اینكه نقد خوب است اما نباید مساله‌سازی كرد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت اقتصادی كه "دلار از 900 تومان به چهار هزار تومان رسیده است و این چه اقتصادی است كه با یك پیامك زیر و رو می‌شود؟" و با اشاره به صحبت‌هایی كه رییس‌جمهور در این نشست خبری خطاب به خبرگزاری فارس گفته بود و همچنین بیان اینكه "در آن روز تعطیل پیامكی با این عنوان ارسال نشده است و این حرف درستی نیست"، گفت: اقتصاد با یك پیامك زیر و رو نمی‌شود. شما شش ماه عملكرد دوستان را روی میز بگذارید و بررسی كنید. جنگ روانی شش ماهه بوده است. من مثال زدم كه در روز تعطیل به طور وسیع پیامك منتشر شده است. این گزارش رسمی وزارت اطلاعات و مخابرات است.

احمدی نژاد

احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه "انتقاد من دلسوزانه است"، خطاب به خبرنگار فارس خاطرنشان كرد: بحث‌های من از روی دشمنی نیست و كسی نباید روی شاخه بنشیند و آن را ببرد. شخص شما مطرح نیست كه الان دفاع می‌كنید. شما در خبرگزاری یك خبرنگار هستید و كارتان را خوب انجام می‌دهید پس خطاب من، شما نیستید اما همین الا عدد چهار هزار تومان را شما مطرح كردید بدون اینكه توجه داشته باشید این یك جنگ روانی است. جنگ روانی شاخ و دم ندارد.

وی با اشاره به اینكه طبیعی است عده‌ای با دولت مخالفت كنند و ما نمی‌‌گوییم چرا مخالف هستید، گفت: باز تاكید می‌كنم مساله شخص جنابعالی نیست اما رفتار روشن است كه برخی رسانه‌ها مقابل دولت هستند. من، احمدی‌نژاد، تنها كسی در كشور هستم كه شما می‌توانید در مقابل او چنین صحبت كنید. اگر كسی دیگر است اسم ببرید.

احمدی‌نژاد با طرح این پرسش كه "آیا در این كشور فقط دولت كار می‌كند و جاهای دیگر اشكال ندارند؟" گفت: یك انتقاد از قوه قضاییه را به من بگویید. آیا قوه قضاییه قابل انتقاد نیست یا نقش كمتری در امنیت اقتصادی دارد؟ اگر نقش ندارد چطور یك قوه مستقل و هم‌طراز و یا گاهی بالاتر از رییس‌جمهور است كه می‌تواند رییس‌جمهور را مورد سوال قرار دهد؟ آیا مجلس نقشی ندارد یا شهرداری اشكالی ندارد؟

وی با اشاره به دوره مدیریت خود در شهرداری تهران گفت: در دوره‌ای كه شهردار تهران بودم، اگر چاله‌ای در خیابان پیدا می‌شد صدها مقاله در رابطه با آن نوشته می‌شد. به خاطر دارم یك قاضی حكم برای قلع و قمع تعدادی از درختان مقابل صداوسیما داده بود و شهرداری مخالفت كرد اما در نهایت بر اساس حكم قضایی این كار اتفاق افتاد و رسانه‌ها علیه شهردار وقت یعنی من بسیار مطلب نوشتند و امروز در خیابانی دیدم كه تعداد زیادی از درختان قدیمی قطع شدند اما یك خبر در این رابطه منتشر نشد و این روشن است كه عملكرد برخی رسانه‌ها یكطرفه است.

احمدی‌نژاد با طرح این پرسش كه "آیا در این كشور هیچ‌كس هیچ اشكالی ندارد و فقط دولت است؟" تصریح كرد:‌ به آقای ضرغامی گفتم كدام قانون گفته است صداوسیما ناظر بر دولت است و یك نفر از كارمندان شما به عنوان مجری در برنامه زنده می‌گوید آقای رییس‌جمهور گوشی را بردار و جوابگو باش. ما كه زیر پای مردم هستیم و همیشه جوابگو هستیم و تنها كسی كه در این كشور جواب می‌دهد ما هستیم. به آقای ضرغامی گفتم آیا در دستگاه‌های دیگر كشور هیچ اشكالی وجود ندارد و در این كشور همه چیز مرتب است و تنها دولت ضعف دارد؟

رییس‌جمهور با تاكید بر اینكه "تنها مسئولی هستم كه هیچ نگرانی ندارم كه در دل مردم حاضر شوم و به خیابان بروم"، تصریح كرد: من دلم با مردم است و پر از عشق به آنهاست و كاری نمی‌كنم كه به مردم فشار آید و یا برای خودم كار كنم پس اگر شما به عنوان یك مسلمان بررسی كنید می‌بینید یك خبر مبنی بر انتقاد از دیگران بوده است یا خیر؟ در حالی كه همش تعریف است و این روش درستی نیست، چه در مورد این دولت و چه در مورد دولت‌های دیگر.

وی با بیان اینكه "دلیل حملات به دولت را به من گفته‌اند و من این دلایل را می‌دانم و ملت هم می‌داند"، اظهار كرد: در حال حاضر دشمن فشار آورده و می‌خواهد با بازی با عدد در خیابان‌ها و نه در واقع،‌ نگرانی درست كند و بگوید اقتصاد ایران را دچار مشكل كرده‌ایم. پس آیا درست است همه جمع شویم و بگوییم دولت اشتباه كرده است؟ اصلا چنین باشد؛ حالا باید چكار كرد؟ هر پیشنهادی دولت می‌دهد اشكال می‌گیرید پس شما پیشنهادی دهید.

بازار را به هم می‌ریزند و حالا می‌گویند چرا رییس‌جمهور درست نمی‌كند

احمدی‌نژاد با اشاره به اینكه تازگی‌ها مطرح كردند كه رییس‌جمهور نمی‌خواهد عمل كند و رها كرده است، گفت: شما با دشمن همراهی كرده‌اید. مشكل پیدا شده است و باز هم فحشش را هم به رییس‌جمهور می‌دهید. به لطف خدا از این عرصه عبور خواهیم كرد. دشمن به جایی نخواهد رسید ولی با این روش یك دبیرستان دو كلاسه را نمی‌توان اداره كند.

وی با بیان اینكه "شش ماه بازار را به هم می‌ریزند و حالا می‌گویند چرا رییس‌جمهور درست نمی‌كند" گفت: مردم بی‌جهت در فشار هستند كه بخشی از آن توسط دشمن و جنگ است اما بخش زیادی از آن تحمیلی به مردم است چون خیلی‌ها نمی‌توانند معامله و خرید و فروش كنند پس همه باید كمك كنند و نگذارند كشور آسیب ببیند.

رییس مجلس بجای مصاحبه علیه دولت، كمك كند

احمدی‌نژاد افزود: رییس محترم مجلس به جای آنكه پنج صفحه مصاحبه كنند و دولت را متهم كند، باید كمك كند. با یك سوم این ارز می‌توانیم كشور را اداره كنیم به شرط اینكه همه كمك دهند و من فكر می‌كنم این اتفاق بیفتد چون ما چاره‌ای نداریم جز اینكه همه به هم كمك كنیم.

احمدی نژاد

اگر خیلی حضور من برایتان سخت است، خداحافظ شما

رییس‌جمهور ادامه داد: متواضعانه، عاجزانه و برادرانه خواهش می‌كنم؛ الان وقت این نیست كه كسی بخواهد حساب‌های خود را تسویه كند. من كوچكتر از شما هستم، می‌گویم كه اگر خیلی حضور من برایتان سخت است، یك خط بنویسیم خداحافظ شما. اگر نه، دولت باید تا زمانی كه هست با قدرت كار را انجام دهد و ملت بداند ما به فضل الهی با قدرت كارمان را دنبال می‌كنیم و در دفاع از حقوق ملت كم نمی‌گذاریم چون برای همین آمده‌ایم.

وی با تاكید بر اینكه همه باید به هم كمك دهیم، گفت: عده‌ای می‌گویند درآمد ارزی دولت در تاریخ بی‌نظیر است اما این حرف‌های سطحی و غیرعالمانه است چون عدد بالاست اما آیا قیمت‌ كالاهای خارجی هم بالا رفته است و قدرت خرید كالا نیز كاهش پیدا می‌كند.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه در این دوره هفت ساله در اكثر قریب به اتفاق بخش‌ها معادل كل تاریخ كشور كار شده است، تصریح كرد: در تولید اساسی كشور معادل تاریخ كشور تولید داشته‌ایم. در علم و فناوری به اندازه تاریخ كشور جلو رفته‌ایم، در عمران و آبادی، برق، نیرو كارهای بسیاری انجام شده است.

در یك نبرد تمام عیار قرار داریم، برخی متوجه نیستند

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت: هشتاد میلیارد دلار در بخش نیرو و سدسازی صرف شده است و برای اولین بار صندوق توسعه ملی چهل میلیارد دلار ذخیره دارد. همه دولت‌های بعد از انقلاب ذخیره صندوق را خرج كرده‌اند، اما ما هرچقدر خرج كردیم، در بودجه بوده است. مهم این است كه همه دست به دست هم دهیم. دشمن آشكارا چنگ و دندان نشان می‌دهد. ما باید یكدیگر را در این راه یاری كنیم.

وی افزود: من دست همه را می‌بوسم و كوچك همه هستم از شما هم گذشتم و هرچه می‌خواهید، بگویید، اما بدانید كه ما در یك نبرد تمام عیار قرار داریم، ولی متاسفانه برخی متوجه نیستند. ما تاكنون ارز موردنیاز كشور را تامین كردیم و پس از این نیز به لطف خدا تامین خواهد شد و دشمن نیز از این عرصه چیزی به دست نخواهد آورد و مطمئنا پشیمان می‌شود. راهی جز این‌كه در این عرصه مقاومت كنیم، نداریم و ما كاری جز خدمتگذاری به مردم بلد نیستیم.

احمدی‌نژاد تاكید كرد: ما با یك جنگ اقتصادی مواجه هستیم، همه باید به كمك دولت بیایند، چراكه دولت در خط مقدم قرار دارد. من نمی‌خواهم بگویم كه رییس كل بانك مركزی چند تا پرونده برایش درست شده كه باید به آنها جواب بدهد. كمك كنید كه بار از روی دوش مردم برداشته شود.

رییس جمهور در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار فارس همچنین گفت: من مقابل دشمن و در كنار ملت قرار دارم. شما هم روشن كنید كه در مقابل من هستید یا در مقابل دشمن. من همه بچه‌های فارس را دوست دارم و رییس شما را هم دوست دارم.

چهار برنامه در كشور تدوین شده است كه متوسط تحقق اهداف در آنها زیر 65 درصد بوده اما ما 80 درصد اهداف برنامه پنجم را محقق كرده‌ایم. البته اگر بحثهایی كه اخیرا مطرح شد و فشارهای ارزی كه در روزهای اخیر ایجاد شده است كنار بگذاریم، دولت عملكرد موفقی داشته است و مسائل اخیر نیز موقتی است و به زودی حل خواهد شد. دولت در سال اول عملكرد خیلی خوبی داشت و توانست به رشد 6 درصدی برسد و اصلاحات ساختاری را نیز آغاز كرده است.

در ادامه خبرنگار موج درباره مسكن مهر سوال خود را این‌گونه مطرح كرد كه آقای لاریجانی گفته‌اند كه مسكن مهر كه توسط دولت اجرا شد، چندان مورد استفاده مردم نیست، لطفا توضیح دهید و سوال بعد این‌كه عملكرد اتاق بازرگانی و بخش خصوصی را چطور ارزیابی می‌كنید؟ كه احمدی‌نژاد پاسخ داد: مسكن مهر برای ملت ایران شناخته شده است. اگر به سال 86 بازگردید؟ می‌بینیم كه اگر مسكن مهر نبود، وضع چگونه بود. یك عقب‌افتادگی تاریخی در بحث مسكن داشتیم كه باید جبران می‌شد، من نمی‌گویم كه به مسوولان جایزه بدهید، اما تخطئه هم نكنید. هرچند حلقه‌های مسكن مهر هنوز كامل نشده است.

رییس جمهور در ادامه پرسش خبرنگار موج گفت: اگر به هشت ماه گذشته بازگردید، باید بگویم خیلی‌ها در كشور ما به دنبال كاهش ارزش پولی بودند و تاكید می‌كردند و فشار می‌آوردند. یكی از نهادهای نظارتی نامه نوشته و گفته بود كه چرا قیمت ارز را بالا نمی‌برید. همان‌ها امروز می‌پرسند كه چرا قیمت ارز بالا رفته است.

وی افزود: همه كسانی كه در عرصه اقتصادی فعالند، باید كمك كنند. بخش خصوصی در این برهه زمانی باید هنرنمایی كند. وقتی كه راه بانك دولتی بسته می‌شود، این یعنی فرصت برای بخش خصوصی. ما بیشترین واگذاری‌ها را داشته‌ایم. عرصه برای بخش خصوصی است و فرصتی پیدا شده كه تولید و تجارت می‌تواند توسط آنها انجام گیرد و كارهای بزرگی انجام شود.

احمدی نژاد

نوسانات اخیر موقتی است

احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار شبكه تهران درباره اقدامات دولت برای شهر تهران گفت: در این 7 سال دولت چند برابر 30 سال گذشته به شهر تهران كمك كرده است و ما این كمكها را ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور ادامه داد: سرمایه‌گذاری دولت برای یك تونل 10 كیلومتری كه به زودی افتتاح می‌شود و كمك به توسعه مترو از جمله این اقدامات است. مردم تهران حق زیادی بر گردن ایران دارند و آنها در دوران انقلاب و دفاع مقدس، فعالیتهای زیادی كرده‌اند و ما از هم كمك به زندگی بهتر در این شهر مضایقه نمی‌كنیم. دولت 4500 میلیارد تومان برای شهر تهران كمك كرده است و این را ادامه خواهد داد.

وی در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو ایران درباره تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه گفت: چهار برنامه در كشور تدوین شده است كه متوسط تحقق اهداف در آنها زیر 65 درصد بوده اما ما 80 درصد اهداف برنامه پنجم را محقق كرده‌ایم. البته اگر بحثهایی كه اخیرا مطرح شد و فشارهای ارزی كه در روزهای اخیر ایجاد شده است كنار بگذاریم، دولت عملكرد موفقی داشته است و مسائل اخیر نیز موقتی است و به زودی حل خواهد شد. دولت در سال اول عملكرد خیلی خوبی داشت و توانست به رشد 6 درصدی برسد و اصلاحات ساختاری را نیز آغاز كرده است.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار نمنا (خبرگزاری بین‌المللی جنبش عدم تعهد) درباره وجوه تمایز مدیریت جهانی احمدی‌نژاد با آنچه امروز در جهان مطرح است گفت: راه اصلی ما تلاش برای تحقق عدالت و ایجاد مدیریت مشترك جهانی است و با دبیركل نیز در این زمینه صحبتهایی كرده‌ایم و ایشان نیز استقبال كرد كه ساختار مدیریت سازمان ملل باید اصلاح شود.

احمدی‌نژاد درباره اهداف جنبش عدم تعهد نیز اظهار كرد: جنبش عدم تعهد تنها نهادی در جهان است كه فاقد ساختارهای لازم برای تحقق اهدافش است. ما برای ایجاد حداقل‌هایی از این ساختارها در نیویورك جلساتی داشتیم و گفت‌و‌گوهایی در آنجا با برخی مسئولان سایر كشورها داشتیم كه امیدوارم بتوانیم در جلسات بعد به حداقل‌هایی از این ساختارها برسیم.

امیدواریم فضای عمومی بازار ارز را كنترل كنیم

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار شینهوا از احمدی‌نژاد پرسید آیا ایران می‌خواهد تولید اورانیوم 20 درصد را قطع كند، موضع رسمی ایران در این راستا چیست؟ كه احمدی‌نژاددر پاسخ گفت: ما از سوخت 20 درصد برای تولید رادیو داروها استفاده می‌كنیم و این سوخت به هیچ كار دیگر نمی‌آید. ما طبق مقررات از آژانس درخواست كردیم كه سوخت موردنیاز را در اختیار ما قرار دهند. این كار را انجام ندادند. اصرار كردیم، اما باز هم انجام ندادند.مجبور شدیم خودمان تولید كنیم. هزینه‌های تولید سوخت 20 درصد نیز بالاست. تا الان كسی حاضر نشده كه سوخت را در اختیار ما قرار دهد.

در ادامه خبرنگار موسسه خبری پلت از احمدی‌نژاد درباره بودجه در نظر گرفته شده با توجه به درآمد نفتی‌ كشور سوال كرد كه وی در پاسخ گفت: ما با همین در آمد فعلی كار را جلو می‌بریم و انشاءالله بدون كسری بودجه كار را جلو می‌بریم و از جهت بودجه مشكلی پیش نمی‌آید و امیدواریم فضای عمومی بازار ارز را كنترل كنیم تا در نهایت شاهد مشكلی نباشیم.

وی در ادامه با بیان این‌كه قیمت نفت بحث پیچیده‌ای است، گفت: فرض كنید كه نفت 200 دلار شد. چه كسی سود می‌برد و چه كسی زیان می‌كند. باید تحلیل كنیم. ما درآمد نفت را فقط برای خرید از بازار بین‌المللی نیاز داریم و گرنه درآمد نفتی مصرف دیگری ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آسیا كه درخصوص گرانی‌ها و برنامه‌های ضربدری و فوری در این راستا پرسید، گفت: كارهایی كه باید در بودجه انجام می‌شده، انجام شده است و اصلا تبعات این تحولات در بودجه دیده شده. ضمن اینكه این یك كار بزرگ است و البته پروژه‌های عمرانی هم در كشور فعال شده‌اند. در بخش دیگری مقداری فشار در بخش تولید می‌آید كه درباره آن هم كارگروه تولید تشكیل شده است.

وی افزود: چون هركس بخواهد تجارت قانونمند انجام بدهد، ارزش را در نوبت می‌گیرد و این یك فضای عمومی است كه در طی آن تلاطم ایجاد می‌شود. هم‌اكنون نمایندگان سه قوه به دنبال این هستند كه افرادی را كه اخلال ایجاد می‌كنند، شناسایی كنند و انشاءالله به مرور طرح‌های خود را عملی می‌كنند.

وی با بیان این‌كه گرانی‌های ما گرانی‌های اقتصادی نیست، گفت: ما تورم وارداتی هم داریم.

احمدی نژاد

در ارزیابی از دولت مصر نباید عجله كرد

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری رییس‌جمهور، خبرنگار پانا با اشاره به رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خواستار ارائه پیشنهاد رییس‌جمهور برای اجرای بهتر این سند شد كه احمدی‌نژاد پاسخ داد: سند تحول بنیادین سند بسیار مهمی است.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه "دولت از اجرای این سند پشتیبانی می‌كند اما اصل اجرای سند بر عهده خانواده بزرگ آموزش و پرورش است"، افزود: فرهنگیان ما توانایی و استعداد و ظرفیت اجرای كامل این سند را دارند. این كار را شروع كردند و ما نیز آن را حمایت می‌كنیم.

خبرنگار پانا یادآور شد "آیا وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی می‌توانند ملزم به پشتیبانی از این سند شوند؟" كه احمدی‌نژاد پاسخ داد: ملزم هستند و در دولت همه پشتیبان آموزش و پرورش هستند.

خبرنگار روزنامه گسترش صنعت نیز پرسش خود را اینگونه مطرح كرد كه "شما در سفر به نیویورك درباره رابطه ایران و آمریكا موضعی را بیان كرده بودید. آقای ولایتی در واكنش به موضع‌گیری شما اعلام كردند كه این موضوع توسط رهبری معظم انقلاب تعیین و تكلیف می‌شود؟" احمدی‌نژاد نیز پاسخ داد: من چه نظری باید بدهم؟ من در این رابطه نظر خود را بیان كردم و فكر می‌كنم این نظر را هم امام و هم رهبری قبول دارند.

خبرنگار روزنامه گسترش در ادامه خطاب به رییس‌جمهور گفت: تمام وزرای شما داعیه‌دار فعالیت‌های فرهنگی هستند ولی در زمان اجرا اقدام به كارهای موازی می‌كنند و متاسفانه وزیر شما در عرصه فرهنگ و هنر نتوانسته‌اند آنچنان قوی عمل كنند.

در ادامه، خبرنگار شبكه اسپانیایی زبان هیسپان‌تی‌وی با اشاره به مناسبات ایران و آرژانتین و مذاكرات درباره مساله «آمیا» از رییس‌جمهور سوال كرد آیا مذاكرات در خصوص مساله «آمیا» دارای چارچوب خاصی است؟ صحبتی از كشور سوم برای بررسی پرونده مذكور شده بود آیا این كشور مشخص شده است؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: دو وزیر خارجه ملاقات كردند و قرار شد ادامه راه را هماهنگ كنند. ما فكر می‌كنیم این بررسی باید به شفافیت و به كشف حقیقت بینجامد. مطمئن هستیم هنگامی كه وقتی بررسی دقیق و بی‌طرفانه باشد زمینه توسعه روابط بیشتر و بهتر میان ما و آرژانتین فراهم می‌شود.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درباره تحولات سوریه و این‌كه اردوغان نخست‌وزیر تركیه و محمد مرسی رییس جمهور مصر سخنرانی‌های تندی در مورد سوریه داشته‌اند و از ایران، روسیه و چین برای تجدیدنظر در مورد سوریه دعوت كرده‌اند، تلاش‌های ایران برای حل بحران سوریه چیست، اظهار داشت: اوضاع سوریه پیچیده شده است و بافت آن چون طایفه‌ای است، بر پیچیدگی مساله می‌افزاید. عدالت و آزادی حق همه ملت‌هاست. اما برسر شیوه احقاق این حق اختلاف نظر وجود دارد كه ما معتقدیم باید تفاهم ملی شود، اما برخی قائل به جنگند.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار البرز ورزشی نیز كه خواستار توجه بیشتر دولت به موضوع كاغذ برای روزنامه‌ها بویژه روزنامه‌های ورزشی بود، گفت: دولت چون مال مردم است و در كنار مردم است ما با تمام احساس مردم حركت می‌كنیم. هر بخشی كه مشكل پیدا می‌كند، مشكل دولت است. در مورد همه این موارد بحث می‌شود. ‌عده‌ای رفتند كاغذ خریدند و ان‌شاءالله وارد می‌كنند و امیدواریم بازار كاغذ به تعادل برسد.

خبرنگار شبكه ماهواره‌ای الرشید با اشاره به رابطه ایران و مصر پرسش خود را اینگونه مطرح كرد كه "آیا فكر نمی‌كنید دیپلماسی ایران درباره مصر بیش از آن اندازه كه باید به دولت محمد مرسی كمك كرده است؟" كه رییس‌جمهور پاسخ داد: در ارزیابی از دولتی كه در مصر سر كار است نباید عجله كرد. باید حوصله كنیم و فرصت دهیم. بالاخره در آن كشور تحولاتی ایجاد شده است. باید به ثباتی در سیاستگذاری برسند و ما عجله نداریم. روابط دو ملت ایران و مصر گسترده و تاریخی است.

راه بحران سوریه تفاهم ملی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی برخی نسبت به مدیریت شما در دولت انتقاد می‌كنند و معتقدند كه مدیریت شما موجب مشكلات اقتصادی و تنش با كشورهای غربی شده است،با لبخند اظهار داشت: با توجه به این‌كه دوران ریاست جمهوری ما رو به اتمام است، من قبلا به این سوال‌ها جواب داده‌ام.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگار بلومبرگ مبنی بر این كه پاسخ شما به منتقدان چیست، با خنده گفت: منتقدان باید انتقاد بكنند و اشكالی ندارد.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درباره تحولات سوریه و این‌كه اردوغان نخست‌وزیر تركیه و محمد مرسی رییس جمهور مصر سخنرانی‌های تندی در مورد سوریه داشته‌اند و از ایران، روسیه و چین برای تجدیدنظر در مورد سوریه دعوت كرده‌اند، تلاش‌های ایران برای حل بحران سوریه چیست، اظهار داشت: اوضاع سوریه پیچیده شده است و بافت آن چون طایفه‌ای است، بر پیچیدگی مساله می‌افزاید. عدالت و آزادی حق همه ملت‌هاست. اما برسر شیوه احقاق این حق اختلاف نظر وجود دارد كه ما معتقدیم باید تفاهم ملی شود، اما برخی قائل به جنگند.

وی افزود: برخی به دولت سوریه و برخی به معارضین برای جنگ كمك می‌كنند. البته ممكن است عنصر سومی نیز پیدا شود كه در سوریه دخالت كند، اما ما اینها را قبول نداریم، چراكه به ضرر سوریه است و هرگروهی كه با جنگ به قدرت برسد، معنایش جنگ دائمی در سوریه خواهد بود. راه بحران سوریه تفاهم ملی است و این‌كه مردم باید حكومت را انتخاب كنند.

رییس جمهور ادامه داد: دوستانی كه نظرات خود را داده‌اند، برخی طرفدار روش جنگند، اما تلاش كردیم تا گروه تماسی تشكیل شود و میان آنها تفاهم برقرار گردد. راه جنگ راه خوبی نیست و هر نفری كه كشته می‌شود، موجب ناراحتی است. باید تفاهم صورت گیرد، چراكه جنگ حاصلی جز خسارت و ویران كردن این كشور ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این‌كه نظر شما درباره حضور آقای بشار اسد در حكومت چیست، گفت: ما نمی‌گوییم كه چه كار كنند، ما می‌گوییم كه تفاهم برقرار شود، قطعا باید در سوریه انتخابات آزاد برگزار شود. ما نمی‌گوییم چه كسی بماند یا چه كسی برود، ولی این حق مردم است كه انتخاب كنند.

احمدی نژاد

راه حل بحران سوریه تفاهم ملی است

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم مبنی بر این‌كه شما قیمت واقعی ارز را 700 تومان اعلام كرده بودید، امروز قیمت واقعی ارز چند است، گفت: شرایط اقتصادی ما اكنون معمولی نیست و غیرواقعی است. اعداد و ارقامی كه وجود دارد نیز طبیعتا واقعی نیست. در شرایط واقعی با یك تحلیل واقعی می‌شود قیمت درست ارز را به دست آورد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی برخی نسبت به مدیریت شما در دولت انتقاد می‌كنند و معتقدند كه مدیریت شما موجب مشكلات اقتصادی و تنش با كشورهای غربی شده است،با لبخند اظهار داشت: با توجه به این‌كه دوران ریاست جمهوری ما رو به اتمام است، من قبلا به این سوال‌ها جواب داده‌ام.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگار بلومبرگ مبنی بر این كه پاسخ شما به منتقدان چیست، با خنده گفت: منتقدان باید انتقاد بكنند و اشكالی ندارد.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درباره تحولات سوریه و این‌كه اردوغان نخست‌وزیر تركیه و محمد مرسی رییس جمهور مصر سخنرانی‌های تندی در مورد سوریه داشته‌اند و از ایران، روسیه و چین برای تجدیدنظر در مورد سوریه دعوت كرده‌اند، تلاش‌های ایران برای حل بحران سوریه چیست، اظهار داشت: اوضاع سوریه پیچیده شده است و بافت آن چون طایفه‌ای است، بر پیچیدگی مساله می‌افزاید. عدالت و آزادی حق همه ملت‌هاست. اما برسر شیوه احقاق این حق اختلاف نظر وجود دارد كه ما معتقدیم باید تفاهم ملی شود، اما برخی قائل به جنگند.

وی افزود: برخی به دولت سوریه و برخی به معارضین برای جنگ كمك می‌كنند. البته ممكن است عنصر سومی نیز پیدا شود كه در سوریه دخالت كند، اما ما اینها را قبول نداریم، چراكه به ضرر سوریه است و هرگروهی كه با جنگ به قدرت برسد، معنایش جنگ دائمی در سوریه خواهد بود. راه بحران سوریه تفاهم ملی است و این‌كه مردم باید حكومت را انتخاب كنند.

رییس جمهور ادامه داد: دوستانی كه نظرات خود را داده‌اند، برخی طرفدار روش جنگند، اما تلاش كردیم تا گروه تماسی تشكیل شود و میان آنها تفاهم برقرار گردد. راه جنگ راه خوبی نیست و هر نفری كه كشته می‌شود، موجب ناراحتی است. باید تفاهم صورت گیرد، چراكه جنگ حاصلی جز خسارت و ویران كردن این كشور ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این‌كه نظر شما درباره حضور آقای بشار اسد در حكومت چیست، گفت: ما نمی‌گوییم كه چه كار كنند، ما می‌گوییم كه تفاهم برقرار شود، قطعا باید در سوریه انتخابات آزاد برگزار شود. ما نمی‌گوییم چه كسی بماند یا چه كسی برود، ولی این حق مردم است كه انتخاب كنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم مبنی بر این‌كه شما قیمت واقعی ارز را 700 تومان اعلام كرده بودید، امروز قیمت واقعی ارز چند است، گفت: شرایط اقتصادی ما اكنون معمولی نیست و غیرواقعی است. اعداد و ارقامی كه وجود دارد نیز طبیعتا واقعی نیست. در شرایط واقعی با یك تحلیل واقعی می‌شود قیمت درست ارز را به دست آورد.

شرایط فعلی، نبرد اقتصادی است

رییس‌جمهور در بخش دیگری از نشست خبری خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس در رابطه با تمهیدات اندیشیده شده در دولت برای حل مشكل نوسانات ارز، شرایط فعلی كشور را نبرد اقتصادی توصیف كرد و گفت: برای تمامی نیازهای واقعی و واردات ثبت سفارش شده واقعی برنامه‌ریزی كرده‌اند و آنها می‌توانند ارز خود را دریافت كنند.

احمدی‌نژاد همچنین گفت كه ارز مربوط به مسافرت و خدمات نیز به زودی تامین خواهد شد.

وی اضافه كرد: همه باید در این شرایط مراعات كنیم. اگر 200 میلیارد دلار تقاضای ارزی وجود داشته باشد كسی نمی‌تواند آن را تامین كند، تقاضای كاذب باید كنار برود و این نیازمند كمك همه از جمله رسانه‌هاست. اگر تقاضای واقعی وجود داشته باشد، می‌توان با آن كشور را اداره و آن را تامین كرد ولو با سختی زیاد.

احمدی‌نژاد در پایان نشست خبری سه ساعته خود، ضمن قدردانی از ملت ایران گفت: اگر گله‌ و گله‌گذاری در این جلسه صورت گرفت نشانه دشمنی و دعوا نیست. ما همه با هم هستیم و به لطف خدا، ملت ایران این صحنه‌های سخت را به خوبی پشت سر خواهد گذاشت.

رییس‌جمهور با بیان اینكه "همه باید كمك و مراعات كنند كه تقاضایی بی‌جهت كنار برود"، افزود: اینكه كسی 10 میلیون دلار می‌خواسته تا كاغذ وارد كند و اكنون این به 100 میلیون دلار رسیده یك تقاضای اضافی است. البته در این وسط برخی كارهای خوبی نكرده‌اند،‌ یك موسسه مالی اعتباری سال گذشته از بانك مركزی پول گرفته و با آن اوراق قرضه راه‌آهن آمریكا را خریداری كرده است؛ البته بانك مركزی با آن برخورد كرده ولی این كار غلطی است و باید احساس تعهد ملی وجود داشته باشد. اخلال در اقتصاد همین است.

به زنان كابینه نمره 20 می‌دهم

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری زنان (وفا) درباره عملكرد زنان كابینه نیز، به آنها نمره 20 داد و گفت: با شرایط و محدودیت‌های خانم‌ها، كارشان بسیار خوب است و همه خانم‌هایی كه در دولت هستند خوب كار كرده‌اند.

وی افزود: اگر مجلس موافقت می‌كرد، من هفت ـ هشت زن را در كابینه خود معرفی می‌كردم اما موافقت نكردند.

رییس‌جمهور با بیان اینكه "خانم‌ها نشان دادند جدی‌تر و مصمم‌ترند"، تصریح كرد: البته آقایان هم همین‌طور هستند ولی وقتی خانم‌ها می‌آیند آقایان تلاش‌شان چندبرابر می‌شود و سر غیرت می‌آیند.

احمدی‌نژاد در پایان نشست خبری سه ساعته خود، ضمن قدردانی از ملت ایران گفت: اگر گله‌ و گله‌گذاری در این جلسه صورت گرفت نشانه دشمنی و دعوا نیست. ما همه با هم هستیم و به لطف خدا، ملت ایران این صحنه‌های سخت را به خوبی پشت سر خواهد گذاشت.

رییس‌جمهور در جمع خبرنگاران: همه باید طرف انقلاب باشیم

رییس‌جمهور بعد از ظهر روز سه‌شنبه بعد از پایان نشست مطبوعاتی خود، و هنگامی كه قصد خروج از سالن شهیدبهشتی رریاست جمهوری را داشت، به تعداد دیگری از سوالات خبرنگاران به خصوص آن‌ها كه نتوانسته بودند سوال خود را از او بپرسند، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دكتر محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دولت برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی گفت: دولت تمام توان خود را برای كمك به زلزله‌زدگان به كار گرفته و تمام هزینه‌های بازسازی را یكجا پرداخته كرده است، سرعت كار خوب است و ان‌شاءالله به زودی آذربایجان سفر می‌كنم.

وی خبر داد كه به زودی سفرهای استانی دولت آغاز خواهد شد.

وی در مورد وضعیت ایرانیان مقیم كانادا ـ با توجه رابطه ایران و كانادا و امور كنسولی آن‌ها ـ نیز خاطرنشان كرد: به زودی در آن‌جا حافظ منافع برقرار می‌كنیم و اكنون نیز وزارت خارجه با طرف مقابل در حال صحبت است و باید تفاهم در این زمینه انجام شود.

رییس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ سوالی درباره سرعت تغییر استانداران و ارتباط آن به روزهای آخر دولت، گفت: سیاست ما مثل روز اول است و هر موقع ببینیم شرایط عوض شده و یا مشكلی برای یك همكاری ایجاد كرده‌اند و نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد، باید او را جابه‌جا كنیم.

وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر تاثیر سخنان امروزش بر قیمت ارز، تاكید كرد: دوستان ما 24 ساعته تلاش می‌كنند كه قیمت ارز پایین‌تر بیاید.

وی همچنین در پاسخ به موضوع تحریم اسكار از سوی ایران و در عین حال احتمال تلاش برای ارسال فیلم «یك حبه قند» به اسكار، گفت: من در جریان این موضوع نیستم و در مورد آن پرس‌وجو می‌كنم.

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد گردشگری و رونق آن خاطرنشان كرد: زیرساخت‌های این موضوع در حال فراهم شدن است، مراكز نمونه گردشگری تعریف و مشخص شده و دوستان در حال كار كردن روی این موضوع هستند. ظرفیت ایران برای گردشگری وسیع است و تاكنون كارهای خوبی شده و امیدوارم از فضای كاذبی كه در این زمینه وجود دارد عبور كنیم و ما شاهد حضور حداقل 10 میلیون گردشگر در سال در ایران باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌كه آیا بعد از اتمام دوران ریاست‌جمهوری‌تان در كنار حضور در دانشگاه به حمایت از بخشی از فضای سیاسی كشور خواهید پرداخت یا خیر؟ گفت: اگر منظورتان باندبازی است، من اهل باندبازی نیست. ما در كنار مردم هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد بحث دانشگاه آزاد و این‌ كه پرسید گفته می‌شود نظر شما در مورد جاسبی عوض شده است، اظهار كرد: داستان دانشگاه آزاد و مسائل مرتبط با آن شخصی نبود، گرچه برخی می‌خواستند بگویند كه این دعوای شخصی است، اما دعوای شخصی نبود، ما می‌خواستیم دانشگاه آزاد بهتر اداره شود.

رییس‌جمهور گفت: ما باید كمك كنیم كه همه در كنار انقلاب و در راستای كمك به انقلاب حركت كنند و بحثی كه در این ارتباط بود دعوای شخصی نبود. ما همه باید طرف انقلاب باشیم و باید صف انقلاب را تقویت كنیم.

بخش سیاست تبیان


منبع:

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)